Chair of Language Arts and Pedagogic Technologies of Philological Education

The Chair of Language Arts and Pedagogic Technologies of Philological Education started its work in September 2014. It united a teaching staff of the Chair of Russian Language and Chair of Russian and Foreign Literature.

The Chair of Language Arts and Pedagogic Technologies is headed by Doctor of Pedagogic Sciences Irina Borisovna Fedotova.

The Chair of Language Arts and Pedagogic is confident in its future, following the mission “Great Russian language is before you! A deep delight is calling for you, a delight to dive into all its immeasurability, and to catch the splendid law of his. Start with the origins. Reread all grammars, which were published, reread them to see how dreadful and uncultivated are fields and spaces around us. … Read the academic dictionary attentively, too attentively. Make a note of each word on a paper. There are general laws in your soul. But it’s a sorrow to preach them now… only when you investigate all deviations, declensions, the tiniest details in particular, and only then you can reveal the general in all its tremendousness” (N.V. Gogol).

The chair trains students, master’s students, and postgraduates in the following programs:

Bachelor’s programs:

•    44.03.01 – Pedagogic Education, Philological Education;
•    44.03.05 – Pedagogic Education, Russian and Chines languages;
•    44.03.05 – Pedagogic Education, Russian Language, and Literature;

Master’s programs:

•    44.04.01 – Pedagogic Education, Linguopedagogic Models in the Russian Language Teaching as Foreign.

Postgraduate programs:

•    45.06.01 – Linguistics and Literature Study, 10.01.01 – Russian Literature;
•    45.06.01 – Linguistics and Literature Study, 10.02.01 – Russian Language.

In the third decade of the 21st century, the Chair of Language Arts and Pedagogic Technologies contributes a lot to the formation of PSU as an innovative, creative university of the future, and implementation of the PSU Strategic Program of Development for 2019-2025. The chair successfully combines training of competent experts in Russian philology in bachelor, master, and postgraduate studies systems (including foreign students and interns from China, the USA, and other countries) with scientific, research, and educational work. A lot of work is put on the internationalization of scientific, educational, and pedagogic activity, the solving of problems linked with the commercialization of intellectual work, and its promotion on the market.

Положение о кафедре ФГБОУ ВО «Пятигорский государственный университет»

Номер документа: 176
Дата утверждения: 20.02.2019
- Задания
- Образовательные файлы
- Вопросы в тестах
- Кол-во wiki
- Терминов в справочниках
Название

2021

Применение педагогических технологий в процессе социокультурной адаптации иностранных учащихся

Служебные части речи и их представление на занятиях по русскому языку как иностранному

Обучение ведению дискуссии иностранными учащимися на русском языке

Особенности коннотаций русской зооморфной фразеологии в аспекте преподавания русского языка англофонам

Особенности семантики русских и французских глаголов движения как важная составляющая преподавания русского языка иностранцам

Лингводидактический потенциал проектной деятельности в преподавании русского языка как иностранного

Лингводидактические ресурсы прецедентных текстов в курсе русского языка как иностранного

Обучение иностранных граждан деловому общению на русском языке

Отрицание в теории и практике русского языка как иностранного: лингвистический и методический аспекты

Когнитивный аспект сопоставления русских и китайских наименований блюд в практике преподавания РКИ

Лингвокультурный аспект обучения чтению в курсе русского языка как иностранного (на материале прозы В.Г. Распутина)

Обучение восприятию художественных текстов на занятиях РКИ

Ролевая игра как прием активизации обучения русскому языку как иностранному гуманитарных факультетов

Средства выражения категории оценки в русском языке (лингводидактический аспект)

Этико-философская проблематика романа В.Ф. Тендрякова «Покушение на миражи»

Одноактные пьесы М. Зощенко И А. Вампилова в контексте чеховской драмы

Символика «Вечной Женственности» в поэзии А. Блока

Урбанистические образы в поэзии Маяковского

Жанровые черты анекдота в прозе М.М.Зощенко

Религиозно-философские взгляды Ф.М. Достоевского и их отражение в романе «Преступление и наказание»

Новое в русском языке и речи конца XX – начала XXI века: фонетический, лексический и грамматический аспекты

Лингводидактический потенциал фразеологизмов (на материале русского и китайского языков)

Творчество В.Я. Шишкова 1920-х годов: жанрово-стилевое своеобразие

Языковые средства и стилистические приемы в поэме Н.В. Гоголя «Мертвые души»

Особенности речевого поведения героя русского детективно-криминального сериала конца XX – начала XXI века

Русские фразеологические единицы с цветовым компонентом на фоне английской лингвокультуры

Кавказ как элемент ментальной матрицы творчества русских писателей второй половины XIX века (на примере произведений Я. Полонского, В. Даля, Ф. Достоевского и А. Чехова)

Ирония в творчестве М.А. Булгакова (на примере произведений «Мастер и Маргарита» и «Собачье сердце»)

Традиции русского устного народного творчества в «деревенской» прозе ХХ века

Специфика юмора в творчестве А.С. Пушкина

В данном разделе представлены научные работы студентов из сборника "Молодая наука".